Feltételezve, hogy Önnek mindenképpen szüksége van egy PR-cégre (és ez legyen az első kérdése!), végezzen sok kutatást, és keressen olyan sajtópéldákat, amelyek tetszenek Önnek. Tegye el a sajtóközleményeket, a hirdetéseket, a weboldalakat és a közösségi feedeket, ahogy azt többek között a https://vulkanvegas.com/hu oldal PR csapata is teszi. Bár lehet, hogy soha nem veszi fel a kapcsolatot az illetékes szervezetekkel, ezek a jegyzetek segítenek majd összpontosítani arra, hogy mit szeretne, és hasznos iránymutatást adhatnak azoknak a cégeknek, amelyekkel kapcsolatba lép.
Kérdezősködjön
Ha vannak barátai és kollégái, akik már dolgoztak PR-ügynökségekkel, kérjen ajánlásokat. De kérdezzen az ő tapasztalataikról is. Mik voltak a jó dolgok – és mik a rossz dolgok? Milyen váratlan meglepetéseket tapasztaltak? Mit szerettek volna előre megkérdezni, amikor az ügynökségekkel beszéltek a korai találkozókon és a későbbi bemutatókon?
Határozza meg a költségvetést
Határozza meg, hogy mennyi pénzt hajlandó költeni PR-ra, és gondolja végig, hogyan szeretné elkölteni. A folyamatos megbízások jótékonyan hathatnak a támogatásra, de lehet, hogy jobban megéri egyszeri projekteken dolgozni a PR-cégekkel, megnézni, hogyan mennek a dolgok, és onnan továbblépni. Azt is vizsgálja meg, hogy átalánydíjas vagy teljesítményarányos alapon szeretne-e dolgozni.
Megfelelő méret
Csábító lehet egy nagy PR-céget választani – de a kisebbek akár kiéhezettebbek is lehetnek, és a nagyobb nem feltétlenül jelent jobbat. A nagyobb cégek személytelenek lehetnek, és előfordulhat, hogy végül inkább egy csapattal kell együtt dolgoznia, mint egy egyénnel. A kisebb PR-cégek általában hiánypótlóbbak és specializáltabbak, olyan helyekre is eljuttathatják a márkáját, ahol a nagyobb cégek nehezen tudnának érvényesülni, és gyakran jobb ár-érték arányt kínálnak.
Győződjön meg róla, hogy a PR-cég érti, mivel foglalkozik
Tudja meg, hogy a PR-cég milyen vállalatokkal dolgozott már együtt, és hogy értik-e, mivel foglalkozik. Sőt, lelkesednek-e érte? Ha ugyanolyan szenvedéllyel végzik a munkájukat, mint Ön, akkor ez arra utalhat, hogy jól illenek egymáshoz. A partnerség nem fog működni, ha nem lelkesednek azért, amit Ön el akar érni. Azonban még ha tetszenek is nekik az ötleteid, ez nem lesz elég, ha nem a releváns iparágakban dolgoznak: egy csodálatos szerencsejáték PR-cég nem valószínű, hogy a banki szolgáltatásodat a megfelelő szemek elé fogja vinni!
Értse meg, mit fognak ők – és Ön – együtt csinálni
Mit tett eddig a PR-cég? Kérjen referenciákat az ügyfeleiktől – különösen azoktól, akikkel beszélni tud. Tekintse meg a cég online profilját. Tájékozódjon az újságírókkal kapcsolatos hozzáállásukról. A médiumok milyen körét képesek – következetesen és bizonyíthatóan – sikeresen megszólaltatni? Segítenek-e rendezvényekkel, reakciókkal, közösségi médiával és tartalommal? És hogyan kell majd Öntől elvárni, hogy támogassa a PR-céget a tartalom és az ideje tekintetében?
Hallgassa meg az ötleteket
Amikor találkozik egy PR-céggel, ne várja el, hogy mindent eláruljanak, mielőtt elkezdene költeni. De azoknak, akik lelkesek, okosak, és az Ön üzletét akarják, képesnek kell lenniük arra, hogy kezdeti ötleteket adjanak arra vonatkozóan, hogy miként juttathatja el üzenetét a nyilvánossághoz. Keresse a konkrétumokat; kerülje a homályos, általános pletykákat és a fecsegést. Stratégiát és a nyilvánvaló dolgokon túlmutató ötleteket szeretne – nem pedig pusztán megerősítést arról, amire már korábban is gondolt.
Tudja meg, hogy figyelnek-e
A PR-cégek jól tudnak beszélni és meggyőzni – muszáj nekik. De olyanra is szüksége van, aki meghallgatja. A megbeszéléseken kövesse nyomon a beszélgetés egyensúlyát. Ha a beszélgetés túl gyakran fordul afelé, hogy milyen nagyszerű a PR-cég, az piros lámpa. Ha minden csak rólad szól, és túlságosan csendben vannak, az sem jó. A megbeszéléseknek olyan beszélgetéseknek kell lenniük, amelyek mindenkit lázba hoznak.
Győzödjön meg róla, hogy jó kapcsolatokkal rendelkezzenek
Egy nagyszerű PR-cégnek úgy kell éreznie, hogy a csapata része, de egy szélesebb forráshálózat része is, amelyre támaszkodhat. Jó kapcsolatokat kell ápolniuk az újságírókkal, de esetleg más PR-cégekkel is kapcsolatba tudják hozni Önt (például, ha egy adott helyen vagy országban kell megoldani valamit); vagy ha tervezési munkára vagy szövegszerkesztésre van szüksége, hasznos, ha tudnak ajánlásokat tenni.
Tudja meg, hogy kivel fog együtt dolgozni
Ha a PR-cég egy magánszemély, akkor gyorsan megtudhat róluk valamit. Nagyobb szervezetek esetében konkrétan tudnia kell, hogy ki lesz a fő kapcsolattartója. Nem jó, ha elkápráztat egy igazgató, csak hogy később kiderüljön, hogy egy ideiglenes gyakornokkal kell együtt dolgoznia. Minden esetben határozza meg a rendelkezésre állással és a válaszidővel kapcsolatos elvárásokat – mindkét irányban.
Szögezze le az elvárásokat – és a szerződéseket
Biztosítsa az átláthatóságot az első naptól kezdve, és készítsen bőséges jegyzeteket, még mielőtt aláírja a kipontozott vonalat. Később nem akar kellemetlen meglepetéseket. Vizsgáljon meg minden szerződést, és hasonlítsa össze az elvárásaival. Nézzen át mindent alaposan, és ha szükséges, hívjon ügyvédet. Ne feledje, hogy a szerződés nincs kőbe vésve – ha változtatásokat szeretne, tárgyaljon.
A legjobb PR cégek Magyarországon?
A PR mint iparág eléggé gyerekcipőben jár még idehaza, legalábbis nehéz a marketingeseket elválasztani a tényleges PR-tól. Számos olyan online gyűjtőoldal létezik, ahol objektív szempontok alapján kiválasztják a legjobb PR cégeket, és sok ilyen helyen a magyar cégeket is listáznak.