Ki ne szeretné az ingyenes dolgokat? Digitális mindennapjainkban lépten nyomon ingyenes próbaidőkbe, prémium szolgáltatásokba és bónuszokba botlunk. Abba viszont ritkán gondolunk bele, hogy az ingyenes ajánlatok milyen hatással vannak a döntéshozásunkra. Amikor valamit meg szeretnénk vásárolni, általában az ár az egyik legfontosabb tényező, amit mérlegelünk.

Már több száz esetben bizonyított, hogy az ingyenes ajánlatok viszont leegyszerűsítik a döntést, így sokan elhamarkodottan döntenek. Jelen cikkünkben olyan témákról olvashatsz, mint például az ingyenes dolgok pszichológiája, valamint érdekességek a befizetés nélküli bónusz kapcsán. Vágjunk is bele!

A „zero cost” jelenség – miért hat ránk az ingyenesség

A legfrissebb kutatások szerint minden vásárlás során az agyunk költség-haszon elemzést végez, mielőtt meghoznánk végleges döntésünket a vásárlásról. Az olyan döntések, mint például egy ingatlan vagy egy autó megvásárlása természetesen részletesebb elemzést igényelnek. Ezzel szemben a napi szinten vásárolt termékek esetében kevesebb figyelmet fordítunk költség-haszon elemzésre.

Az ár azonban mindig szerepet játszik. Hányszor voltál már tanúja, hogy egy szupermarketben üresen állnak az akciós termékek polcai? Az ár csökkenésével növekszik a termék iránti kereslet, hiszen ami sokak számára túl drágának tűnt, hirtelen megfizethetővé vált.

De mi a helyzet akkor, ha egy termék teljesen ingyenes? Ebben az esetben az ár nem játszik többé szerepet a döntéshozásban. Itt jön képbe az úgynevezett „zero cost effect” vagyis az ingyenes ajánlatok hatása. Bill Ross oktatáspszichológus véleménye szerint a dopamin játszik legnagyobb szerepet, amikor az ingyenes dolgok elfogadásáról döntünk.

Az agyunk az ingyenes dolgokat jutalomként érzékeli, ami elindítja a dopamin, vagyis az úgynevezett „boldogsághormon” termelését. Ilyenkor egyfajta kognitív torzítás jelentkezik, ugyanis eltérünk a racionális döntéshozás szabályaitól, és legtöbbször vakon elfogadjuk az ingyenes ajánlatot.

Hogyan használják a cégek ezt a pszichológiát a digitális világban?

A racionális döntéshozatal az interneten nem egyszerű feladat. Az interneten tevékenykedő cégek jól ismerik az említett ingyenes ajánlatok hatását, és folyamatosan azon dolgoznak, hogy hasznukra fordítsák. Gyakorlati tapasztalatokkal alátámasztva az interneten sokszor találkozunk olyan alkalmazásokkal és szolgáltatásokkal, amelyek első pillantásra ingyenesnek tűnnek, viszont hamar rájövünk, hogy az ingyenes változat bizony rendkívül korlátozott.

A szolgáltatók gyakran próbálnak ingyenes változatokkal felhasználókat toborozni, ugyanis sokan közülük egy idő után áttérnek a fizetős változatra, hogy hozzáférjenek a prémium funkciókhoz.

A felhasználói viselkedés ezen formája nem számít ritkaságnak szórakoztató- és a szerencsejátékiparban sem. Piackutatásunk azt mutatta, hogy számos streaming platform kínál például ingyenes próbaidőt azzal a reménnyel, hogy az ingyenes felhasználókból hosszú távú előfizetők válnak. Sőt, a YouTube-ot manapság már meg sem tudjuk nyitni anélkül, hogy ne találkoznánk az 1 hónapos ingyenes próbaidő reklámjával.

Hasonló a rendszer az online kaszinók világában is, ahol különféle bónusz mechanizmusok hivatottak a játékosok toborzására és megtartására. Ilyenek például az alábbiak:

  • Befizetés nélküli bónuszok
  • Ingyen pörgetések
  • Pénzvisszatérítések
  • Újratöltési bónuszok

Az említettek kipróbált és bevált technikák, és ma már szinte minden online kaszinó előszeretettel alkalmazza őket.

Ingyenes bónuszok az online kaszinók világában

Az online kaszinópiacon az ingyenes bónuszok legjobb példája a befizetés nélküli bónusz, amely mondhatni a kaszinójátékosok „Szent Gráljaként” van számon tartva. Számos játékos kifejezetten olyan kaszinókat keres, amelyek befizetés nélküli bónuszt kínálnak, azonban gyakran megtörténik, hogy a bónusz kihasználása után is a kaszinónál marad, és rendszeres játékossá válik.

Az ingyenes ajánlatok hatása itt is jól érezhető, hiszen a befizetési bónuszokkal ellentétben a befizetés nélküli bónuszoknál jelentősen leegyszerűsödik a döntéshozás folyamata. Ezt figyelembe véve nem meglepő, hogy a driveresearch adatai szerint a világ lakosságának 26%-a rendszeresen foglalkozik szerencsejátékkal.

Azonban felfedezhetők különféle érdekességek a befizetés nélküli bónusz kapcsán, amelyekre a játékosoknak nem árt odafigyelni a regisztráció és a bónusz igénylése előtt.

Mire figyeljünk, ha valami ingyen van?

Bár a befizetés nélküli bónuszok első pillantásra mindig rendkívül vonzónak hangzanak, néhány szempontot mindenképp figyelembe kell venni az igénylésük előtt.

Megbízható, szakmailag megalapozott tanácsok alapján az első, és talán a legfontosabb szempont a kaszinó által kínált jutalmazási rendszer feltételeinek elolvasása. Számos játékos abban a tévhitben él, hogy a bónusz összege egyszerűen jóváíródik a fiókján, és akár ki is utalhatja a kaszinóból. A legtöbb online casino bónusz csak meghatározott kihasználási feltételek teljesítése után váltható valódi pénzre. Ilyen feltételek lehetnek például a bónuszösszeg többszörös megjátszása (általában 30-60-szor), a személyazonosság igazolás elvégzése és hasonlók.

Az utóbbi feltétel esetében a személyes adataink megosztását is mérlegelni kell, hiszen csak akkor érdemes megosztanunk adatainkat egy online kaszinóval, ha hosszú távra tervezünk. Továbbá gyakorlati tapasztalatokkal alátámasztva azt javasoljuk, hogy ne csupán az ingyenes bónusz alapján válassz kaszinót. Az olyan tényezők, mint például a biztonság, a játékkínálat, az ügyfélszolgálat és a megfelelő szerencsejáték engedély mindig elsőbbséget élveznek a bónuszajánlattal szemben.

Összegzés

Az ingyenes ajánlatok hatása jelentősen befolyásolhatja a döntéshozó képességünket, főleg digitális szolgáltatások esetén. Ha azonban tisztában vagyunk az ilyen ajánlatok céljával és hatásaival, akkor sokkal megfontoltabb döntéseket hozhatunk. Reméljük cikkünkkel sikerült kissé közelebb hoznunk az ingyenes ajánlatok világát és hozzájárultunk a digitális jutalmak által elvakított elhamarkodott döntések elkerüléséhez.

A szerzőről

Kocsis Ilona az online szerencsejáték-ipar egyik legkiemelkedőbb szakértője. Ilona több éves tapasztalattal rendelkezik a kaszinók működése, az online kaszinók szabályzatai és a kaszinó bónuszok világa terén.

 

Magazin